Välj ditt Söderbergs Bil

Norrköping Nyköping

Dags för däckbyte? Vi hjälper dig
Kom in till oss så hjälper vi dig att byta från sommardäck till vinterdäck. Vi är experter på däck, fälg och hjul. Boka din tid för däckbyte här.

Ring oss  0771-400 000

Se våra öppettider eller läs mer om oss

Visa laddplatser nära mig

Vi besvarar de vanligaste frågorna kring elbil

Vi möts av mycket nyfikenhet och frågor om elbilar men även en del myter. Här ger vi svar på de vanligaste frågorna och förklarar hur det egentligen ligger till när det kommer till de största myterna som finns om elbilar. En sak är vi säkra på – elbilarna är framtiden och kommer förändra våra liv.

Frågor längst vägen? Våra säljare hjälper dig.

Det beror på, kostnaden varierar med priset på el och batteriets storlek. Genom att multiplicera batterikapaciteten med kostande för att ladda får du fram vad det kostar att ladda din elbil.

Falskt. Statistik visar att 90% av svenskarna kör mindre än 10 mil om dagen. De flesta elbilar kan köra minst 20-30 mil med full laddning. Räckvidden kan variera mellan olika bilmärken och modeller men är oftast full tillräcklig för 9 av 10 svenskar.

En körstil som är mjuk ger bäst räckvidd och bromskraftsåtervinning ger lite laddning till batteriet. Använd dock bromsarna då och då och bromsa kraftigt så att bromsarna hålls i bästa skick.

Det beror på. 2022 fanns det ca 13 000 publika ladduttag i Sverige och en stor del av dessa finns i stadsbebyggelse men även på landsbygden och i norra Norrland. Laddnätverket byggs ut kontinuerligt av olika aktörer och Volkswagen-gruppens bilmärke är en del av Ionity som investerar 700 miljoner Euro i ytterligare 5000 snabbladdningspunkter till 2025. Har du en ladduttag hemma är du inte lika beroende av andra laddstationer, och visst läget kunde vara bättre men det finns många smarta tjänster som hjälper idg att planera din körning och platser för laddning så det är fullt möjligt att köra elbil och ladda på vägen under långa sträckor.

Om bilen är laddad innan färden kommer det vara lika sällsynt med ”elstopp" som med bensinstopp. Men, ifall det ändå händer kan det kännas tryggt att vi bjuder på två fria bärgningar. Det är enkelt att ha koll på bilens laddning och räckvidd. Bilen varnar också i god tid när det är dags att köra extra snålt eller att ladda och slår dessutom automatiskt över till energisparande läge om det behövs. Du kan ta hjälp av navigationssystemet som enkelt guidar dig till närmaste laddstation. Självklart har du även som elbilsförare tillgång till assistansservice genom Mobilitetsgarantin som ger dig snabb hjälp dygnet runt, året runt.

Till att börja med, du behöver inte oroa dig för att köra iväg med laddkabeln inkopplad i bilen. Bilen startar nämligen inte om laddkabeln sitter i. Sedan skulle vi rekommendera att ladda hemma med en laddbox, det är smidigt, säkert och du lämnar alltid hemmet med fullt batteri. Rent tekniskt laddas batteriet med likström. Men elnätet idag består av växelström och därför måste strömmen omvandlas till likström vid laddningen. Det finns två typer av laddning. AC-laddning med växelström som bilen omvandlar, t ex laddbox, och DC-laddning med likström som laddstationen omvandlar från elnätet, t ex snabbladdning. Det finns också två typer av kontakter. Typ 2-kontakten är till för vanlig laddning och standarden för AC-laddning, denna kontakt sitter på de flesta publika laddstationer. Standarden för snabbladdning heter CCS-kontakt. Enkel tumregel är att ju högre laddningseffekt, desto kortare laddningstid.

Det beror på vad man jämför med och hur man laddar. En bil står parkerad i snitt 23 timmar per dygn och skulle kunna laddas då. Då gör det inte så mycket om laddningen tar lite tid eftersom bilen ändå är parkerad. Är det mer bråttom måste du inte heller alltid ladda fullt. Till exempel ger 6 minuter snabbladdning 10 mil räckvidd, det kanske räcker för att du ska ta dig hem sista biten och kan ladda fullt när bilen är parkerad hemma?

Du kan ladda bilen hemma, på jobbet, medan du shoppar och på motorvägen. Redan idag finns det helt enkelt en hel del laddningsmöjligheter och de kommer bara att öka ännu mer. Och om du använder el från förnybara källor, så är du verkligen på väg till en alltmer hållbar värld med mindre utsläpp. För laddning hemma rekommenderar vi laddbox som ger snabbare laddning och kan belastas högre än ett vanligt vägguttag. Om du kör riktigt långa sträckor kommer du behöva ladda bilen på vägen. Redan idag finns en hel del laddstationer men inom de närmaste åren så kommer en hel del att hända då nätet av snabbladdare byggs upp och expanderar kraftigt.

Det beror på en rad olika faktorer som körmönster, årstid och temperatur, och användning av klimatanläggningen. Det vi kan säga generellt är att räckvidden mäts med WLTP-körcykeln som ger realistiska värden. Batteriet presterar som bäst vid en utomhustemperatur på runt 20 grader. Vid mycket låg eller hög utomhustemperatur påverkas räckvidden, eftersom det krävs extra energi för att kyla eller värma batteriet. Du kommer också att dra fördel av temperaturregleringen innan avfärd, eftersom den är en del av luftkonditioneringen i kupén. Elförbrukningen anges generellt som 2 kWh per mil för elbilar, förbrukningen kan dock vara högre eller lägre beroende på modell och effekt på motorn.

Du kommer bli förvånad hur länge ett batteri behåller toppformen. Batteriets livslängd beror mest på hur ofta det laddas upp och laddas ur. Du kan ladda upp och ladda ur ditt batteri flera tusen gånger innan du märker av någon nämnvärd minskning av effekten. Garantitiden på batteriet i elbilar från våra bilmärken är 8 år eller 16 000 mil, beroende på vad som inträffar först.

Nej, nej, nej – det är precis tvärtom. Många tror att elbilar är långsamma och otympliga på grund av ett stort och tungt batteri. Men det är inte alls på det viset. För det första behöver en elbil inte förbränningsmotorn, växellådan och transmissionen som väger tungt i ”vanliga” bilar. För det andra sitter batteripaketet integrerat i bilens bottenplatta, vilket ger en låg tyngdpunkt som betyder bra köregenskaper. De små men kraftfulla elmotorerna sitter direkt på drivaxlarna. Accelerationen är omedelbar och utan växlingar, så du kan njuta av en körupplevelse som påminner om en gokart. Det är fart och full kraft direkt från det att du trampar på gasen.

Det finns i dagsläget tre sorters elbilar: rena elbilar, laddhybrider och mildhybrider. Rena elbilar (BEV) har en elmotor som drivs av ett batteri som laddas via laddbox eller snabbladdning, t ex Volkswagen ID och Audi e-tron. Laddhybrider (PHEV) har både en vanlig motor och en elmotor som drivs av ett batteri som laddas via laddbox, t ex Volkswagen Passat GTE och Skoda Superb iV. Mildhybrider (HEV) har en förbränningsmotor och elmotor som laddas när man kör genom bromskraftsåtervinning, batteriet går inte att ladda via ett uttag, t ex Audi A4 och Audi A6.

Det är en missuppfattning att elbilar är dyra. Inköpspriset är högre än en ”vanlig” bil men det är inte hela bilden av bilens faktiska kostnad. Du sparar ändå pengar på att välja en elbil. Bland annat får du mycket låg fordonsskatt och energikostnad per mil. Elbilar kräver inte lika kostsam service som bensin- och dieselbilar.

Hittar du inte svaret på din fråga? Tveka inte att kontakta oss.

Elbil eller laddhybrid

Vad är skillnaden?

Mer om skillnaden

Laddning och räckvidd

Samlad kunskap

Läs om laddning och räckvidd